Факултет Обществено здраве и здравни грижи

Компетентностна характеристика

на

Специалност: Управление на здравните грижи

Професионално направление: 7.4 Обществено здраве

Област на ВО: Здравеопазване и спорт

ОКС „Магистър"

Професионална квалификация: „Ръководител на здравните грижи и преподавател  по практика"

 

 

Срок на обучение: 1,5 година.

Форма на обучение:  редовна / задочна.

I. ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

  • АКТУАЛНОСТ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Актуалността на специалността Управление на здравните грижи се определя от изискването на Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ. чл.68. ал.6), управлението на част от структурите, осъществяващи медицинските дейности в лечебните заведения за болнична и извън болнична помощ да се осъществява от лица, притежаващи образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър" по специалността Управление на здравните грижи. Непрекъснатата тенденция за увеличаване броя на лечебните заведения в страната прави специалността е все по-търсена и актуална.  Тенденцията за структурните промени, насочени към деинституционализация на социалните домове за стари хора, увеличаващият се брой хосписи и защитени жилища за медико-социална грижа, съответно увеличава потребността от управленски кадри с нужната квалификация. Обучението по специалността отговаря на повишената обществената потребност за осигуряване на високо квалифицирани кадри в областта на Управлението на здравните грижи в страната.

  • ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Основна цел на обучението по специалността е подготовката на медицински специалисти с адекватна на европейските изисквания квалификация, притежаващи знания, умения и компетентности, отговарящи на професионалната квалификация „Ръководител на здравните грижи и преподавател  по практика".

 Специалността Управление на здравните грижи (от групата на  регулираните професии) е в съответствие с националнитe и европейските нормативни документи.

Специфичните цели

  • Да се формира система от понятия и теоретични знания по управленски, икономически, правни, педагогически и психологически науки.
  • Да се придобият управленски умения и компетентности за упражняване на ръководни длъжности в лечебни заведения, детски ясли, социални домове и други медико-социални структури.
  • Да се придобият умения и компетентности за  повишаване качеството и безопасността на здравните грижи в лечебните структури.
  • Да се формират умения и компетентности за самостоятелна работа, комуникативност и екипно взаимодействие при планиране, организиране и провеждане на научноизследователска дейност.
  • Да се формират знания, практически умения и компетентности за работа по здравни проекти.
  • Да се формират педагогически умения и компетентности за провеждане на практическо обучение на студентите от специалности: „Медицинска сестра ", „Акушерка" и др. 
  • ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА УЧЕБНИЯ ПЛАН

Учебният план е разработен в съответствие със Закона за висше образование и НАРЕДБА за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността "Управление на здравните грижи" за образователно-квалификационните степени "магистър" и "бакалавър" от професионално направление "Обществено здраве". Приета с ПМС № 215 от 18.08.2006 г., обн., ДВ, бр. 70 от 29.08.2006 г., в сила от учебната 2006 - 2007 г., изм., бр. 87 от 7.10.2008 г. и Националната квалификационна  рамка.

Учебният план е базов документ, напълно съответстващ на чл. 6 от Наредбата за Единните държавни изисквания, насочен към провеждане на качествен учебен процес и осигуряване на цялостни знания по дисциплините, познания за същността на  професионалната етика и общите принципи на управлението на здравните грижи и преподавателската дейност. В него са определени формата и срока на обучение за съответната образователно-квалификационна степен, последователността на изучаване на учебните дисциплини и катедрите, отговарящи за провеждането на обучението на всяка една дисциплина. Посочен е хорариумът часове за лекции, семинарни, и практически упражнения, активните форми на обучение, формите за проверка на знанията и организацията на завършващата процедура на обучението –  теоретичен държавен изпит или дипломна работа. Включва логическа последователност от учебните дисциплини, които изграждат учебното съдържание. Учебният план е съобразен с дидактическите изисквания на обучението на образователно-квалификационната степен "магистър" Управление на здравните грижи, които гарантират осигуряване на обучаващите се студенти цялостна представа за характера на специалността и професионалните квалификации, условията за образователна мобилност и международна сравнимост на получаваните знания и придобитите умения, както и възможност за участие в различни форми на продължаващо обучение в следващи образователно-квалификационни степени, както и учене  през целия живот. Предвиденият в учебния план преддипломен стаж ще осигури възможност за придобиване на практически опит и компетентности в областта на мениджмънта и медицинската педагогика. Възможността за провеждането му в реална болнична и  академична среда е предпоставка за формиране на умения и компетентност за ефективна съвместна работа с останалите медицински специалисти, компетентност за оценка на качеството на здравните грижи, предлагане на управленски решения, както и формиране на педагогическа компетентност за провеждане на обучение и взаимодействие със студентската група.

Обучението завършва с теоретичен държавен изпит или дипломна работа, съгласно изискванията на член 11 т. 2 от Наредбата за ЕДИ: Държавните теоретични изпити се полагат по единни конспекти, съгласувани с министъра на здравеопазването. Съгласно т. 4 всеки държавен изпит се полага пред държавна изпитна комисия в състав от трима хабилитирани в съответните научни направления преподаватели. Съставът на всяка изпитна комисия се определя със заповед на ректора.

  • ПРОФЕСИОНАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ

Магистрите по Управление на здравните грижи могат да се реализират като:

  • здравни мениджъри, мениджъри по качеството на здравните грижи и мениджъри на човешките ресурси в здравните и медико- социални организации;
  • ръководители в обществения и частен сектор на хосписи и заведения на медико-социални заведения;
  • експерти по здравни грижи в РЦЗ, общинска, областна и национална здравна администрация;
  • експерти в НЗОК, РЗОК и доброволни здравно- осигурителни каси;
  • анализатори и консултанти на здравната политика в областта на здравните грижи на различни равнища в правителствения и неправителствен сектор;
  • консултанти по специфични проблеми в областта на здравните грижи;
  • помощник-ръководители по програми за контрол на нозокомиалните инфекции в болничните заведения;
  • заемане на академични длъжности във факултети и колежи към университетите, провеждащи обучение по здравни специалности;

Професионална компетентност ще позволи на магистъра по здравни грижи да продължи своето образование  чрез: Придобиване на специализация, съгласно  Наредба № 1 от 22.01.2015 г. за придобиване на специалност в системата на здравеопазването Издадена от министъра на здравеопазването, обн., ДВ, бр. 7 от 27.01.2015 г. и Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за придобиване на специалност в системата на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 7 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 83 от 2015 г.; доп., бр. 88 от 2016 г.) брой: 58, от дата 23.7.2019г.; Придобиване на  научно и  образователна степен „доктор" по „Управление на здравните грижи" към Факултети по обществено здраве.

II. КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Компетентностният профил на специалността е изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление Управление на здравните грижи, като съчетава в себе си дескрипторите на:

  • Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за резултатите от ученето за Ниво 7[1];
  • Националната квалификационна рамка на Р България (НКР) за ниво Ниво7;
  • Рамката за дигитална компетентност (DigComp2.0).

Едновременно с това компетентностната характеристика на специалност Управление на здравни грижи е изградена и върху ключовите умения за ученето през целия живот[2], дефинирани от Европейската комисия, които включват знания, умения и компетенции, необходими за личностно развитие, пригодност за работа, социална интеграция и активна гражданска позиция в локален, регионален, национален и глобален контекст.

Компонентите на компетентностната характеристика включват:

    • знания – основни и фактологически;
    • умения –познавателни (включват използването на логическо, критическо, интуитивно и творческо мислене) и практически (включват сръчност и използване на методи, материали, уреди и инструменти);
    • компетентности;
    • отношения.

Компонент 1: ЗНАНИЯ

Магистърът по Управление на здравните грижи:

  • притежава широк спектър от теоретични знания в областта на икономика на здравеопазването;
  • познава нормативните документи, касаещи специалността, видовете лечебни заведения и управлението им;
  • познава, разбира и изразява теории, концепции, принципи и закономерности, свързани с основите на правото и здравното законодателство;
  • задълбочава познанията си по социална медицина, хигиена и екология, медицина при бедствени ситуации;
  • получава социални и психологически познания за организирането и управлението на здравните грижи;
  • получава задълбочени знания за статистическите методи в управлението и методология на изследователската работа;
  • придобива теоретични знания и практически умения в областта на педагогиката и медицинска педагогика, методика на обучение по практика, обща и приложна психология;
  • притежава високо специализирани знания, свързани с целите, принципите, методите и средствата за обучение в областта на медицинските специалности.

Компонент 2: УМЕНИЯ

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • владее богат набор от практически и познавателни умения и подходи, необходими за прилагане на различни аналитични, епидемиологични и други методи за оценка на общественото здраве;
  • притежава специализирани умения за решаване на проблеми при планирането и реализирането на научни изследвания;
  • овладява практически умения за мениджмънт и маркетинг в областта на здравната организация
  • проявява гъвкавост, като развива нови умения за разработване и управление на здравни проекти, в отговор на ново появили се знания или практики;
  • постига надграждане на придобитите комуникативни умения, както и умения за планиране и организиране на програми за здравни грижи и дейности в различни области на здравеопазването;
  • придобива умения  в областта организационната култура на управление, предотвратяване и управляване на конфликти;
  • прилага различни стратегии за намаляване на професионалния стрес. 

Компонент 3: КОМПЕТЕНТНОСТИ

  • Грамотност

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • притежава умения за устно и писмено общуване в различни комуникативни ситуации;
  • наблюдава и адаптира начина си на общуване в зависимост от ситуацията;
  • различава и използва различни източници на информация;
  • притежава умения за откриване, събиране и обработване на информация от различни източници;
  • мисли критично, като разглежда поставените въпроси от различни гледните точки;
  • формулира информирана оценка въз основа на критическо осмисляне на информацията по поставените проблеми.

Дигитална компетентност

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • разбира как цифровите технологии подпомагат общуването, творчеството и иновациите, като осъзнава техните възможности, ограничения, влияние и съответните рискове;
  • познава и спазва правните и етични норми при използването на дигитални технологии в учебния процес, при самоподготовка и при общуване със студенти и преподаватели;
  • познава функциите и умее да работи с различни устройства и софтуер с цел общуване с другите студенти и с преподаватели по време на обучението, при самостоятелната си подготовка за учебните занятия и при реализирането на научноизследователска дейност в дигитална среда (вкл. и разработване на научни публикации под ръководството на преподавател);
  • умее да открива необходимата му информация в дигитална среда, да оцени качеството на дигитално поднесеното съдържание и да го използва за нуждите на учебната или научноизследователската си дейност;
  • може да създаде и сподели информация във виртуалното пространство или чрез използването на съответен софтуер;
  • може да съхрани и предпази от нежелан достъп създаденото от него дигитално съдържание (вкл. и дигиталната си идентичност);
  • Личнии социални компетентности и компетентност за учене

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • притежава умения за задълбочено оценяване на собствените си знания, умения и компетенции, вкл. и да идентифицира потребностите си от нови знания, умения и компетенции;
  • демонстрира висока степен на самостоятелност при вземането на решения;
  • ориентира се лесно в сложно учебно съдържание, като прилага утвърден стил на учене при овладяването му;
  • владее богат понятиен апарат в областта на  управлението на здравните грижи;
  • проявява концептуално и абстрактно мислене;
  • притежава умения за ефективна работа в екип (вкл. и с представители на други култури);
  • демонстрира толерантност, проявява емпатия и приема гледни точки, различни от неговата;
  • демонстрира готовност за интеграция в организационни структури и екипи, както и за самостоятелно осъществяване на дейности под контрола на ментор.
  • Професионални компетентности:

    Професионална квалификация-Ръководител здравни грижи:

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • демонстрира способности за адекватно поведение и взаимодействие в професионална и / или специализирана среда;
  • умее да инициира промени, да управлява процеси и екипи (вкл. в сравнително непозната среда, в условията на динамично променяща се бизнес среда и т.н.);
  • демонстрира мотивираност и професионална ангажираност при решаването на научни/социални/управленчески … проблеми, които могат да възникнат в процеса на работата или обучението;
  • демонстрира прилагане на етичните принципи в управлението на здравните грижи;
  • да демонстрира достатъчно опит за съвместната работа с други медицински специалности и осъществява професионална комуникация и сътрудничество с представители на други професии в системата на здравеопазването;
  • умее да планира, организира и контролира дейностите, свързани с оказване на здравни грижи в различни направления на здравеопазването;
  • да прилага управленски умения за насърчаване на екипната работа;
  • да демонстрира прилагане на мерки за подобряване качеството и ефективността на здравните грижи;
  • да разработва и прилага сестринска документация за осигуряване на качествени и непрекъснати здравни грижи;
  • да разработва и прилага различни системи за стимули и наказания;
  • да установява и предлага мерки за разрешаване на проблеми в областта на упражняваната дейност;
  • да демонстрира предотвратяване и управляване на  междуличностни и организационни конфликти;
  • да прилага подходи за  осигуряване правилен подбор на персонал и въвеждане в длъжността.

Професионална квалификация-Преподавател по практика:

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • да демонстрира спазване на съответните етични и деонтологични норми в практическата дейност;
  • да участва активно в разработването на учебна документация, съобразена със Закона за висшето образование и правилниците на съответните университети;
  • да организира и провежда учебно-практическо занятие, клинична практика и преддипломен стаж в реална среда по съответните специалности- акушерка, медицинска сестра, рехабилитатор и др.;
  • да демонстрира осъществяване на  успешна комуникация и съвместна дейност с ръководството на лечебните и медико-социалните лечебни заведения;
  • да осъществява сътрудничество с "клинични наставници" от акредитирани бази за обучение;
  • да участва в обучението в ролята на „клиничен наставник" по време на преддипломен стаж;
  • да разработва и прилага педагогически проекти;
  • да прилага успешно специфичните за медицинското образование методи на обучение  като клинично мислене, самостоятелна работа, казусно обучение, работа в малка група;
  • да демонстрира  умения за включване на пациента, като трета страна в обучението, като гарантират неговата безопасност в процеса на обучението;
  • да разработва и прилага съвременни дидактически техники и средства  при обучението на здравните специалисти;
  • да разработва и прилага различни доцимологични  инструменти за оценка на знания, умения и компетентности;
  • да упражнява контролна функция по отношение спазването на учебни графици, учебна и трудова дисциплина при провеждане на преддипломен стаж, съобразно Правилника за провеждане на преддипломен стаж, правилниците за вътрешния ред на лечебните заведения и договорните отношения с базите за практическо обучение.

Компонент 4: ОТНОШЕНИЯ

Магистърът по Управление на здравните грижи следва да:

  • притежава отвореност към иновациите и техническия прогрес;
  • демонстрира положително отношение към провеждането на критичен и конструктивен диалог;
  • цени културното многообразие, интерес и любопитство към различните езици и общуването с представители на различни култури;
  • демонстрира положително отношение към опазването на околната среда;

[1] Ниво 7 – Магистър след „професионален бакалавър по.." от същото професионално направление (120 кредита по ECTS; Магистър след бакалавър по същата специалност (60 кредита по ECTS); Магистър след бакалавър по друга специалност (120 кредита по ECTS)

[2]European Union.  Key Competences for Lifelong Learning, Luxembourg: Publications Office oftheEuropeanUnion, 2019<https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en>